torsdag 29 mars 2018

Mangslidberget

"Jag åkte till Mangslidberget där den finns en stor koncentration av nyckelbiotoper på Bergvik Skog AB s marker, jag var lite nyfiken på vad jag skulle få se. Vägen var farbar ända till vägens slut även med normal personbil, så jag kom ganska så nära. Jag vandrade upp igenom ungskog med inslag av Contortatall barken var slät och grå som en blandning mellan asp och gran, med kottar direkt på grenarna. Nu fick jag se naturskogen resa sig, och jag gick in i en helt ny värld av gamla granar bland stora klippblock, jag gick från en steril skogsplantage in i en naturskog."  Läs mer...

Det är en sida med fantastiska naturbilder och en lång text om upplevelsen av naturen på Mangslidberget. Här finns massor av naturbilder från andra ställen i Värmland också.

Foto Mikael KLarström
Foto Mikael Klarström

Hur kan man få för sig att man vill förstöra den här miljön genom att göra den till en slags maskinpark, något som Torsby Kommun tydligen har i åtanke.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar